Campadre slår nytt försäljningsrekord och vd får pris

Campadre, som är Nordens första och största shoppingklubb för exklusiva varumärken, slog försäljningsrekord under 2015. Omsättningen uppgick till drygt 115 miljoner kronor vilket motsvarar en tillväxt på 40% samtidigt som rörelseresultatet förbättrades med 11 miljoner kronor. Detta samtidigt som bolaget genomgick stora förändringar för att kunna satsa mot stora målet – 1 miljard kronor 2020.
- 2015 var ett utvecklingsår för oss med fokus på effektivisering av processer, rekrytering av nyckelpersoner samt uppbyggnad av framför allt e-handelsorganisationen. Vi hade inte räknat med att växa så fort under 2015 så vi faktiskt kunde slå våra mål och dessutom vara lönsamma från septemberStefan von Stein, VD Campadre
Campadre leder utvecklingen för konceptet i Norden med en medlemsbas på nästan 1.5 miljoner modemedvetna kunder. Och samtidigt som bolaget genomgått snabb förändring så har man också lyckats knyta till sig ett flertal nya premiumvarumärke under året som bidragit till ett vässat utbud och den starka tillväxten.
- Vår framgång är beroende av våra starka samarbeten med varumärkesleverantörerna. Vi är måna om att verkligen göra skillnad för dem med en ökad försäljning samtidigt som vi stärker deras varumärke mot en premiummålgrupp. Under 2015 började vi bland annat samarbeta med Peak Performance, Edblad, Make up Store och Oscar & Clothilde. I år fortsätter vi att stärka dessa samarbeten och etablera nyaMarcus Uggla, operativ chef
Som ett bevis på att förändringsarbetet verkligen varit lyckosamt under 2015 tilldelades vd Stefan von Stein priset Årets Förändringsledare som delades ut av Boston Consulting Group, Heidrick & Struggles och Interim Search.

Förändringsledaren har haft en mycket positiv påverkan som VD och har under sin korta tid i bolaget ökat omsättningstillväxten med 40% och förbättrat rörelseresultatet med över 11 MSEK med bibehållen bruttomarginal. Resultaten har uppnåtts genom ett batteri av åtgärder. Stefan har arbetat med effektivisering av de interna processerna, utökat sortimentet, väsentligt ökat företagets digitala närvaro och förbättrat företagets IT-plattform som utgör ett viktigt nav i verksamheten. Han har genomfört dessa förändringar tack vare en positiv attityd och ett ledarskap som fått både personal och samarbetspartners med på tåget, löd motiveringen från juryn.

Läs mer om utmärkelsen Årets förändringsledare här.

Campadre grundades 2009 och ägs bland annat av näringslivsprofilerna Pelle Törnberg, Mikael Solberg, Torsten Jansson och Patrik Hannell. Utöver dem så sitter även Göran Härstedt och Tore Schiøtz.