Genombrott för shoppingklubben Campadre – vänder till vinst

Efter flera år av investeringar redovisar shoppingklubben Campadre ett positivt resultat för 2017. Nu väntar fler satsningar för att skapa tillväxt i Norden. Målet är att nå en omsättning på en miljard kronor 2020.

Campadre är Nordens första och största shoppingklubb för exklusiva varumärken. Shoppingklubben har successivt byggt upp en stor medlemskrets med över två miljoner kunder i Norden som kan handla premiumvarumärken inom mode och inredning till mycket attraktiva priser. Målgruppen utgörs främst av köpstarka och märkesmedvetna storstadsbor. 2017 blev ett genombrottsår för Campadre. Bolaget, som visat kraftig tillväxt de senaste tre åren med över 30 procent i årlig försäljningsökning, redovisar ny rekordomsättning för 2017 på 200 miljoner kronor, en ökning med 40 procent jämfört med föregående år. Samtidigt blev EBITDA-resultatet positivt med drygt 4 miljoner kronor. Svenska marknaden är störst, tätt följt av Norge och Finland.

Stefan von Stein, VD Campadre, kommenterar:
- Under de senaste åren har vi riktat våra insatser mot att bygga en väl fungerande och skalbar infrastruktur för e-handel. Det börjar nu ge resultat i form av kraftigt ökad försäljning och en tillströmning av nya kunder. Bara under 2017 tillkom 200 000 nya medlemmar. Genom smarta grepp för optimering av sajten har vi kunnat generera en hög konverteringsgrad med större snittköp som följd.
Campadre samarbetar med ett noggrant urval av varumärken i premiumsegmentet. I dag märks exempelvis Filippa K, By Malene Birger och Odd Molly bland utbudet. Erbjudandena varierar med tidsbegränsade utförsäljningar av kollektioner som både kan tillhöra innevarande och tidigare säsong.
- Vår samarbetsmodell för de varumärken som syns på vår plattform har också bidragit till vår försäljningstillväxt. Vi arbetar tillsammans med våra leverantörer, finner lösningar för när vi bäst tar över volymer och blir en partner i deras tillväxtstrategi. Vi menar att det bidrar till hållbarhet, då långt ifrån alla i mode- och inredningsbranschen har möjlighet att skapa framgångsrik e-handel eller planera sitt lager på ett optimalt sätt.
Årets försäljningsframgångar ger förutsättningar för ytterligare tillväxt. Varumärkesutbudet ska utvidgas, centrallagret byggas ut och fler leveransalternativ till kunden kommer lanseras.
- E-handeln inom mode och inredning ökar kontinuerligt men är komplex i sin natur. Vi har skapat en modell som är väl underbyggd och som kan skalas upp i betydligt större omfattning. Vi är bara i början av vår resa, avslutar Stefan von Stein.